Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Loes Kuijper - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Loes Kuijper - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest!

Blijf op de hoogte en volg Loes

30 April 2014 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

En er is in die tijd veel gebeurd. Twee weken voor pasen begon de paasvakantie hier al. Deze vakantie gingen alle leerlingen naar huis of naar een gastgezin hier in Engeland. De school stroomde langzaam leeg. Daarna was het ook echt stil. Een groot oud schoolgebouw, verlaten. Twee dagen later verliet ook ik de school om voor twee weken terug te gaan naar Nederland.

Met wat verjaardagsfeestjes hier en daar van ouwelui en nog meer gebak vanwege de behaalde Bachelor Diploma van mijn broer is de eerste week vlot verlopen. De tweede week: lekker niets doen. Al was niet iedereen zo gelukkig.

In de vakantie kregen we namelijk een mailtje van het schoolhoofd over een verschrikkelijk drama dat zich had afgespeeld op de vakantiebestemming van een van onze leerlingen. Samen met de familie was een jongen van deze school op vakantie gegaan naar de Bahama's om daar lekker van de vakantie te genieten. Wat een mooie familie samenkomst had moeten zijn, veranderde al snel in een drama.

Drie gemaskerde mannen kwamen hun vakantiehuis binnenvallen met wapens. De oom van de jongen probeerde ze tegen te houden en werd door een van de overvallers neergeschoten voor de ogen van de familie. Vervolgens werd de rest van de familie vastgebonden aan stoelen en hebben daar toe moeten kijken hoe het huis werd leeggeroofd en de oom lag dood te bloeden.

De dag voordat de school weer begon zijn de ouders van de jongen langs gekomen om samen met het schoolhoofd te bepalen wat de rol van de school zou zijn rondom het drama. Hun zoon wilde graag terug naar school, vertelden ze, zodat hij afleiding heeft van zijn eigen gedachtes. Mocht het hem te veel worden, zou hij de vrijheid krijgen om zomaar op te staan en weg te lopen, ongeacht waar hij mee bezig was. Ook voor de leerlingen was er een opdracht: praat er niet over, vraag er niet naar. Iedereen zou de jongen benaderen alsof er niets gebeurd was.

Die zelfde dag kwamen de boarders weer terug naar school. Dit bracht een hoop knuffels en veel geslijm van “Miss, I missed you!!” met zich mee. Die avond bij het eten was het tijd om de leerlingen in te lichten over de recente gebeurtenissen. Allemaal geschokte gezichten, zelfs van degene die anders altijd zo'n grote mond hadden. Een verslagen stilte in de eetzaal.

Zodra de school begon werd er ook niet meer over gepraat. De lessen waren weer begonnen en zo ook de mijne. Met mijn vaste klas, year 7, ben ik nu gelukkig klaar met het saaie biologie onderwerp (classificatie) en is het minder saaie scheikunde nu aan de beurt. Met activiteiten als 'elementen bingo', een bezoek van de griekse filosoof Democritus en een wat langer lopend practicumproject (in plaats van de enge dieren op sterk water) is ook de interesse van de leerlingen toegenomen.

Op het moment zijn ze druk bezig met hun practicum project. De acht leerlingen zijn opgedeeld in tweetallen en elk tweetal heeft een eigen practicum en demo toegewezen gekregen. In de les van gisteren zijn ze deze uit gaan voeren. Volgende week zal het als volgt gaan: het practicum van een tweetal wordt door de hele klas uitgevoerd. Het tweetal die dat practicum toegewezen heeft gekregen gaat aan de klas uitleg geven over dat practicum. Ook geven ze uitleg over een tweede proefje: hun demo.

Allemaal leuk en aardig, maar voor mij betekent dat heel veel klaarzetten! Maandag ben ik om kwart voor 9 begonnen met klaarzetten en uitproberen en ben zonder pauze tot na vieren doorgegaan om alles voor de dinsdag af te krijgen.

Verder is het weer de afgelopen week beter geweest dan het ooit was. Dat bekent dat de leerlingen na school naar buiten kunnen om lekker een potje te voetballen of om gewoon van de sfeer te genieten.

Ook zijn er weer wat nieuwe leerlingen bijgekomen. Allemaal lijken ze het goed naar hun zin te hebben. Zelfs de twee jongste nieuwelingen: twee Russische jongens van 7 en 9 jaar oud! Ook zij spelen gewoon het potje voetbal mee buiten op het veld.

Over voetbal gesproken: computer opstarten, beamer aan en klaar voor het kampioenschap! Heerlijk voetbal kijken zo op school!

• 01 Mei 2014 - 19:56

Karin:

Hey Loes,

Leuk om te lezen weer!

Groetjes Karin

• 13 Mei 2014 - 22:28

Irma:

hoi loes,net je verslag gelezen ,vind ik erg leuk. hebben jullie een leuke vakantie gehad met elkaar? wij hebben onze nieuwste aanwinst dax, nu anderhalve week en het begint te wennen, wel erg druk geweest en soms nog wel,is toch een kleine hondenbaby, moet veel uit en weer opgevoed worden. maar ze is super schattig en niet heel druk. muff is een perfecte opa, vind alles goed, ze mag zelfs de kluiven tussen zijn poten uithalen .het liefst wil ze bij hem liggen, maar dat gaat hem nog te ver. meestal staat hij dan vrij snel op en gaat ergens anders liggen. zelfs als dat betekent dat hij van zijn zachte kleed afmoet. maar misschien in de toekomst mag ze wel bij hem liggen. ze is echt een super knuffel en we zijn allemaal gek op haar. op vakantie in oostenrijk was het iets minder. de eerste ochtend met de eerste stap uit de caravan verzwikte ik gigantisch mijn enkel, dus geen grote wandelingen ,maar een beetje strompelen en het was ook geen echt lekker weer om veel buiten te zitten .helaas. maar iets eerder naar huis gegaan om dax te halen,vonden we allemaal niet echt een straf. hopelijk in de zomer weer een betere vakantie. veel plezier in engeland. groetjes irma