Weer een mijlpaal bereikt... - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Loes Kuijper - WaarBenJij.nu Weer een mijlpaal bereikt... - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Loes Kuijper - WaarBenJij.nu

Weer een mijlpaal bereikt...

Blijf op de hoogte en volg Loes

31 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

Als beta-docent was het een kwestie van geduld om tot dit punt te komen. Vandaag was het dan eindelijk zo ver: ik heb voor het eerst het brandalarm af laten gaan.

Voor een aantal lessen neem ik de Year 8's over voor scheikunde. Toevallig was het onderwerp exotherme reacties: reacties waar energie bij vrijkomt. Een mooi voorbeeld daarvan is de verbranding van magnesium. Als magnesium eenmaal begint te branden, komt er een enorm fel wit licht vanaf. Gisteravond nog alle demo's van vandaag uitgeprobeerd, inclusief die met magnesium, en alles verliep vlekkeloos. Vandaag dan het moment om het aan de leerlingen te laten zien. Ik doe de brander aan, knip een stukje magnesium af, houd de magnesium met een klem in het vuur en het magnesium start met branden. De leerlingen blij, de reactie klaar en ik aan het vertellen wat nou het verhaal achter de reactie is. En dan moet je ineens het gebouw uit. Brandalarm.

Alle leerlingen braaf en in een rijtje naar buiten. Daar met wat collega's staan grappen over wiens schuld het was en daar heb ik nog gezegd dat het toch echt niet mijn schuld was, de brander en het magnesium waren al lang niet meer aan het branden.

Wegens andere activiteiten deze les was ik een lesopname aan het maken en uit niewsgierigheid toch even teruggekeken. Inderdaad: alle verbrandingen vonden plaats voordat het brandalarm afging. Maar dan. Ik zag de rook op de beelden tegen het plafond aanhangen en langzaam richting het brandalarm kruipen. Oeps. Ik was het toch. Dan wil ik bij deze mijn verontschuldigingen aanbieden aan degene die op dat moment een mondeling examen Frans hadden... Foutje, bedankt!

Behalve dat akefietje is de les verder prima verlopen. De reden voor het filmen van deze les heeft alles te maken met het proefje van afgelopen vrijdag: daar heb ik regelmatig moeten herhalen dat ze gewoon de instructies moeten lezen! Tijd dus om ze eens lekker te grazen te nemen.

Ik had een 3 minuten test voor ze klaargezet, over het volgen van instructies. Een lijst met 25 opdrachten zoals 'onderstreep dit', 'reken dit uit' en 'verplaats je stoel naar de andere kant van de tafel en ga daar zitten'. Het allereerste punt was “lees eerst alles door”. Het laatste punt was: “nu je alles gelezen hebt, zet je naam op je blaadje en wacht rustig tot de drie minuten op zijn.” Twee leerlingen hebben de taak correct uitgevoerd. (Video toegevoegd aan het verslag)

Behalve tijdelijke klassen en mijn eigen klas, Year 7, heb ik eerder ook les gegeven aan basisschoolleerlingen! Year 2, 3, 4 en 6. Het was in Engeland 'science and engineering week'. Normaal gesproken zou de afdeling Science niet genoeg tijd hebbben om hier veel activiteiten omheen te bouwen. Nu is het zo dat ik er ben en mij is dan ook gevraagd of ik hier iets voor kon regelen.

Allereerst was er de 'spaghetti bridges' wedstrijd voor de hele school. De basisschoolleerlingen deden deze in hun klas en de voortgezetleerlingen konden dit in een van de pauzes doen. 20 Minuten om met een half pak spaghetti en plakband een zo sterk mogelijke brug te bouwen. De winnaars hadden een brug die 3500g kon houden!

Dan de lessen. De klas van year 3 en 4 waren binnen hun eigen lessen bezig met energie. Om daarbij aan te sluiten heb ik opstellingen gebouwd om verschillende manieren van energieopwekking te laten zien. Klinkt ingewikkeld voor zulke jongen kinderen, maar de lessen waren naar hun niveau opgesteld en ze hebben met veel plezier de les bijgewoond. Een opstelling met een waterrad, een windmolen en een zonnepaneel om mee te 'spelen' en zelfs een stoommachine! En als je dan mee mag kijken bij een proefje met een brander... De dag erna kwam ik nog steeds kleine mensjes tegen die enthousiast riepen “It's the Science- Miss! Miss, can we come again sometime?”. Ook Year 2 heeft deze les gedaan, maar op een later tijdstip en ook daar waren de reacties enthousiast. “I wanna come again next week!”

Voor Year 6 stond er iets anders op het programma. Omdat zij volgend jaar voor het eerst 'echt' science krijgen, in de echte science lokalen, was er besloten om ze vast een keer te laten oefenen met het doen van proefjes. Door ze iets leuks te laten maken met chemicalien kunnen ze vast leren hoe ze met bepaald materiaal om moeten gaan (en hoe ze instructies moeten volgen!) Wat voor iets leuks maak je dan? Scheten in een potje. Oftewel: flubber.

Met deze activiteiten ben ik dan ook voor het eerst genoemd in de nieuwsbrief van de school, waarin mijn lessen benoemd werden als 'fabulous PYP science lessons'. (PYP is HET internationale basisschoolprogramma dat wereldwijd gezien wordt als een van de betere onderwijssystemen.)

Dus ook dat kan op mijn CV.

  • 01 April 2014 - 10:57

    Irma:

    hoi loes, wat leuk om zo'n verslag te lezen, was er niet eerder van gekomen. ik had teun wel eens opgezocht,maar die had natuurlijk alleen maar een heel kort verslag. wel leuk zo'n heel verhaal. gaat op zo'n school er wel heel anders toe dan bij ons.als ik tijd heb ga ik je hele verslag eens lezen. ik krijg sinds kort jou direct via de mail en dat werkt voor mij altijd het beste. heb je al gehoord dat we een pup erbij krijgen? zie je zondag op het feest van je moeder. groetjes irma

  • 01 April 2014 - 14:42

    Ruud Gubbels:

    Hoi Loes,

    Zie je wel, Natuurkunde docenten moeten vooral geen scheikunde doen ;) Ik ga er van uit dat er geen zuurkast aanwezig was...

    schijnbaar overkomt het de beste, zie je maar weer.

    top werk Loes, zoals gewoonlijk.

  • 23 April 2014 - 22:13

    Riek Kuijper:

    Die Loes !!!!!!
    Wat dacht je ik zal eens proberen om het journaal te halen met mijn proeven !!!!!
    Je moet die kindertjes niet meer zo laten schrikken !!
    Vind het het geweldig en interessant zo als je op de school bezig bent.
    Zit dat onderwijsbloed nou in de aard van de Kuijpers, of van de Rooymansen ?
    Loes het gaat je goed, ik denk dat je het jammer vind dat je tijd al weer bijna om is.
    Maar wie weet, misschien mag je terug komen.
    Veel lieve groetjes uit Uden. Riek en Truus.

    l

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 8540

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Stage lopen op een kostschool

Landen bezocht: