Boarders' camp - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Loes Kuijper - WaarBenJij.nu Boarders' camp - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Loes Kuijper - WaarBenJij.nu

Boarders' camp

Blijf op de hoogte en volg Loes

06 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

Nu het einde van het schooljaar steeds dichterbij komt, was het de hoogste tijd om een keer goed op stap te gaan met de leerlingen. Uiteraard is er maar een ding goed genoeg: kamperen in de stromende regen op modderige velden...

Het plan was om (vorige week) vrijdag ochtend betijds te vertrekken, zo rond een uur of 11. De leerlingen tot die tijd naar school, zodat een handje vol leraren konden inpakken. Vol verwachting zaten de leerlingen in hun lessen, ze zouden namelijk opgehaald worden als we klaar waren om te gaan. Helaas voor hen werd er niet op tijd vertrokken. Vanwege de regen was het haast onmogelijk om alle spullen in de auto's en bussen te laden zonder dat alle kleren, kussens, tenten en slaapzakken nat zouden worden. Helaas voor mij betekende dat extra uur op school dat ik ineens wel les moest geven! Vlug nog een les geinproviseerd en uiteindelijk konden we gaan.

Drie kwartier later kwamen we op de camping aan, waar we een veld voor ons alleen hadden. Na het opzetten van de tenten gingen de leerlingen weg naar een van buitenaf geregelde activiteit wat ons de gelegenheid gaf om de laatste dingen op te zetten en het resterende half uur in de bar door te brengen. De avond stond ik het teken van 'zoek zelf maar iets om te doen' en konden de leerlingen tot middernacht doen waar ze zin in hadden (within reason...) Zelfs de kleinste van 7 jaar oud mocht laat opblijven. Het enige nadeel van de avond, was de kou. Hier en daar liep er dan een Rus rond nog in korte broek. Naarmate het later en later werd, moesten ook deze toegeven aan de lange broek en vele dekens.

Zaterdag begon het slechte weer op locatie. 's Ochtends viel het nog wel mee, maar 's middags, net wanneer er een hoop activiteiten gepland stonden, begonnen de buien. Regen en zon wisselden elkaar af. De activiteiten, waarbij het dit keer mede mijn beurt was om mee te gaan, waren door het weer ook iets lastiger om te doen. 'High Ropes', zoals dat hier genoemd werd, (of 'survivalen' zoals we dat in Nederland noemen) was een lastige hindernisbaan, nog lastiger doordat je nergens grip had. Als je dan van hangende wiebelbalk naar de volgende moest stappen en niet alleen je voeten wegglijden maar ook je handen, is de uitdaging vrij groot. Voor sommigen werd het daardoor minder leuk, voor anderen werd het juist uitdagender. Maar degenen die de pech hadden om het parkoer te lopen in een flinke regenbui waren het wel met elkaar eens: liever droog.

Daar ik de verantwoordelijkheid van het WK kijkschema heb gekregen, was het mijn taak om met de bar te regelen dat er de zaterdag voetbal gekeken kon worden. In de bar kunnen regelen dat ze de regio bij de tv vrij zouden laten voor ons en voetbal aan zouden zetten. Om 5 uur was het dan voor een jongen zo ver: zijn land, Brazilië, speelde in de 8e finale van het WK. Na het uitstellen van het avondeten en het nog een keer uitstellen van het avondeten, konden we eindelijk gaan avondeten omdat er eindelijk een winnaar bekend was.

Een avondmaal en een 'zeepzijlglijden' activiteit later was het tijd voor de volgende wedstrijd. Eenmaal bij de bar aangekomen, was het personeel gewisseld en deze werknemers wilden geen voetbal aanzetten. Dan maar niet... :(

Na weer een koude nacht was het de beurt aan een drijfnatte dag. Met het afbreken van de tenten (gelukkig!) nog zon gehad, maar daarna was het toch echt op. Terwijl de leerlingen naar droge locaties gestuurd werden, zorgden wij ervoor dat alle overige spullen droog en ingepakt werden.

's Avonds laat was er gelukkig nog een goedmakertje vanuit Brazilië. Waar een meisje eerst nog heel hard aan het lachen was want 'mijn land was aan het verliezen van haar land', was ik degene die uiteindelijk met gerust hart naar bed kon.

Er is een video gemaakt met foto's van het kamweekend, die bekeken kan worden via de volgende link: